söndag 21 oktober 2007

Helgen

Så, nu är den helg jag har peppat så hårt inför snart slut. (Söndag räknas knappt till helg, det är ju bara dagen innan skolan/arbetet börjar igen.)

Jag tänker inte gå igenom fredagens händelser, vi spelade bara rollspel och var väldigt nördiga.

Lördagen däremot. Jag vaknade hemma hos Matti vid halv elva, vi rörde oss mot torget för att vara där vid tjugo i tolv. Där träffade vi en kille som berättade att de andra var på Auktionskammaren, så vi gled dit. På auktionskammaren fanns det ett fyrtal personer, men fler tillkom och vi var kanske 10-12 personer när klockan var fem-tio över tolv och vi skulle gå upp till torget. Tyvärr blev det lite missförstånd och det blev så att det bara var jag och två till som gick upp. Dock märkte vi att det stod nazister uppe utanför stadshuset och spanade på oss, så vi vände snabbt och gick tillbaka till Auktionskammaren.

Drygt tio minuter senare hade nazisterna stuckit, en kille som var och hämtade bord åt oss blivit hotad, och vi började ställa upp våra grejer på torget. Till en början var det bara ett drygt 20-tal ungdomar från "oss" (Ungdomar mot våld, och Syndikalistiska Ungdomsförbundet) som var där och lekte runt, men allt eftersom människor vågade sig fram och pratade med oss så blev det fler och fler som vågade. Vi har ju tyvärr fått en stämpel som lika galna våldsverkare vi, så jag kände mig ganska negativ till att SUFarna höll i sina flaggor och hade flygblad på bordet. Det hade varit helt lugnt med flaggorna om andra organisationer hade varit där, eftersom det skulle vara en bred grej, och om det bara är en typ av flaggor så är det inte brett utan det är smalt. Hade man inte haft några flaggor utan bara kanske delat flygblad så hade det sett bredare ut.

I vilket fall gick det bra hela dagen, det var ett gäng skumma snubbar som hängde runt, civare som fotade, nazister som fotade och så vidare. När Info 14is anlände till torget (från två håll, bakhåll alltså) så var de väldigt agressiva och gjorde något som nästan (obs nästan) var en rusning. Dock gick polisen in och stoppade dem, fast det var en gubbe som slog av kepsen på en av nazisterna. Det är fan civilkurage, när man har omkring åtta andra nazister runt sig.
Nazisterna hänvisades en plats bakom såna här blåvita polis-band och vi stod kvar och spelade fotboll och så vidare, målet var ju att vi inte skulle låtsas om nazisterna. Dessvärre var det några som på grund av den enorma spänningen började köra kampord såsom "inga nazister på våra gator" och "alerta, alerta, antifacista". Vanligtvis är slagord sjysst, men på en manifestation som syftar till att inte ge nazisterna utrymme kanske det inte känns så jätteproduktivt. Men där ligger nog mycket kritik på oss lokala, vi hade helt enkelt inte gått ut ordentligt och förklarat situationen tillräckligt bra.

Ett par andra kritiska grejer är till polisen, politikerna och media.

De som har organiserat den här manifestationen har haft en bra dialog med polisen i uppemot en vecka, och fått muntligt lov av polischefen att vara på torget, och det absolut första när första snuten kommer dit (från Jönköping) så undrar de om vi ens får vara där, och jag får lov att hänvisa till insatsledaren, som i sin tur svarar med ett "Ja, de Ska vara där".

Politikerna har som vanligt agerat på politikers sätt, två dagar innan manifestationen så var alla partier positiva till det och peppade som fan, en dag innan så var de mer tveksamma och hävdade att man inte skulle hinna och så vidare, och på lördagen var det ett femtal där som privatpersoner. Inte ens Vänsterpartiet, som vi ringde på lördagen och som sa att de skulle vara där verkade komma dit.

Media har det också hållits en god dialog med i uppemot en vecka, och ÄNDÅ kommer de fram och frågar mig om vad jag tycker om att det var laddat i början och nästan blev bråk och så vidare, och så får jag, som inte ens är organisatör, utan bara har varit med runt och pratat med folk, svara med att vi håller på linjen "inget våld om inte direkt självförsvar", och i övrigt inga kommentarer, något som gubbjäveln tar som bara "inga kommentarer". Fy satan.

Sen fick jag sitta inne i en kiosk utanför tessinskolan och vänta i en halvtimme på att bussen skulle gå eftersom jag fick skjuts från centrala Nyköping av Forsmans farsa. Han som ägde kiosken tyckte inte heller om nazister, och han sa att det var kommunalpolitikernas fel, som lät dem hållas, och att kommunalpolitikerna således var nazister de också, hahaha. Wunderbahr.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Och jag läste hela inlägget. Du borde vara lite stolt.

Hugo sa...

Haha, det var bra jobbat att läsa hela! :) Jag är ganska stolt, men jag har inte varit så uppe i varv någonsin.

Anonym sa...

hihi, men du, inte RSS-feedar du väl min blogg? det står ju inte så i alla fall (på din sida). Fan, jag kan ju typ inte RSS:a nån? Support!?

Anonym sa...

(okej, ignorera kommentaren ovan ^^ ibland är jag lite hetsig (: )