söndag 6 januari 2008

Nostalgi 2

Ja, det är väldigt old news, och ja, det känns som om min blogg skulle börja bli någon slags videoblogg. Men vad fan, jag hade inte sett det här klippet förrän ikväll då Daniel länkade det till mig.
Jag har ju varit så bitter över att Hellström har sjunkit ned i kommersialismens träsk (jo, han har alltid varit kommersiell, men han har gjort sin egen grej och inte spelat för vad marknaden kräver i början av sin karriär, någon han gjorde från skiva två och framåt, som jag uppfattade det. I vilket fall var det dåligt.) men nu går han och gör något sånt här. Talet i början gör mig tårögd, och jag kan bara tänka mig hur glada Adam och Love måste vara för att få den här hyllningen från Håkan Hellström. Deras första EP heter ju "En hyllning till Håkan Hellström" för fan. EPn som "Och alla platserna" släpptes på.

Kanske överdriver jag det här, men det betyder så mycket för mig. Att se att det kanske finns något i den mannen ändå, och att den fartfyllda sambagöteborgspopen inte är utdöende.
Kanske är det för att jag somnade klockan sju imorse och vaknade klockan tio, kanske är det ett sätt att kanalisera mina upprörda känslor över allt möjligt anat, men likförbannat blir jag tårögd av att höra göteborgs storhet yttra orden:

Vi har repat rätt hårt för att repa in den här låten nu, och vi kan inte alls göra den alls lika bra som de, och det ber vi om ursäkt för. Men, det här handlar om något annat. Det handlar om att betala tillbaka.

Inga kommentarer: