måndag 2 juni 2008

Götz, en jävla man.


GÖTZ. Om jag omfamnar dig, stöter du bort mig då?
HILDA. Nej.
GÖTZ. Inte ens om jag gör det med orent hjärta?
HILDA. Vågar du röra mig, är det för att ditt hjärta är rent.
GÖTZ. Hilda, hur kan man älska varandra utan skam? Lustan är den mest föraktliga av våra synder.
HILDA. Se på mig, titta noga. Se på mina ögon, mina läppar, min hals, mina armar - är jag en synd?
GÖTZ. Du är vacker. Skönhten, det är det Onda.

Sartre, han hade koll på hur fan man skrev ett drama alltså. Nu när jag läser igenom bara det här korta utdraget ser jag i och för sig att man skulle kunna ta det som en diss mot skönheten från Sartres håll, men så är självklart inte fallet.

Det här inlägget kommer nu att rinna ut i sanden, jag ber er ha överseende. Jag tänker skriva ett till, bättre, snart.

Inga kommentarer: